Teme za seminarske radove 2025

U nastavku su date teme i njihovi opisi, kao i predlozi pitanja za anketu kuju treba sprovesti. Predlozi su tu da Vam daju neke početne smernice i ideje, a svakako je neophodno da dobro razmislite i formirate potpuniju anketu koja će Vam omogućiti da odgovorite na pitanja koja Vaša tema postavlja. Takođe, data je tema rada, na Vama je da odredite naslov rada, u skladu sa pravilima kako se bira naslov.

Predložena struktura rada i očekivani rezultati

Važno je pažljivo pročitati materijale sa predavanja koja daju precizna uputstva koja se odnose na pisanje seminarskog rada. Ukratko:

  1. Uvod — motivacija, ciljevi i istraživačka pitanja.
  2. Teorijski okvir — kratak pregled date problematike i postojeće literature.
  3. Metodologija — opis uzorka, dizajn ankete, način prikupljanja i obrade podataka.
  4. Rezultati — kvantitativna i kvalitativna analiza.
  5. Diskusija — tumačenje rezultata, poređenje sa literaturom, ograničenja istraživanja.
  6. Zaključak i preporuke — praktične preporuke za studente i programere.

Potrebno je:

Empirijsko istraživanje — anketa

Rad treba da uključi mini anketu. Preporučeni uzorak: 20+ ispitanika (studenti i/ili mladi programeri). Anketu treba da distribuirate online, i da koristite Google Forms. Anketu ćete predati zajedno sa seminarskimr radom, uz omogućen uvid u dobijene odgovore.

Analiza treba da sadrži osnovnu deskriptivnu statistiku (distribucije odgovora, procenti), bar grafike (stubičasti/pie za kategorijske podatke), i kratku kvalitativnu analizu otvorenih odgovora.

Obavezno pročitajte naredno uputstvo koje se odnosi na formiranje ankete i analizu ankete. Pre distribuiranja ankete podelite probni obrazac sa 3–5 kolega i korigujte nejasna pitanja.

Napomena: Svaki predlog je prilagođen radu tima od 4 studenta.

Teme

Kliknite ispred svake teme da vidite njen detaljni opis.

1. Produktivnost programera u eri AI asistenata
(Čupović Marijana, Urošević Jovana, Milutinović Anja, Matić Lana)
Termin odbrane: 19. januar 2026.

1. Produktivnost programera u eri AI asistenata

Cilj seminarskog rada je ispitati ulogu savremenih AI alata (npr. ChatGPT, GitHub Copilot, DeepSeek i sl.) u svakodnevnom radu programera i studenata računarstva. Rad kombinuje kratki teorijski pregled (sta alati nude, glavne tehnologije, poznati problemi) sa empirijskim istraživanjem zasnovanim na mini anketi među studentima i/ili mladim programerima.

Studenti treba da analiziraju kako ispitanici koriste AI alate (za pisanje koda, debugging, dokumentovanje, učenje itd.), kako procenjuju njihovu korisnost i pouzdanost, koje benefite i rizike prepoznaju, i u kojoj meri ovi alati utiču na subjektivnu produktivnost i stil rada. Poseban deo rada može obrađivati pitanja verifikacije (da li ispitanici proveravaju AI-predloge) i etičke/bezbednosne aspekte (zaštita koda, privatnost).

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

  1. Na koje konkretne načine ispitanici koriste AI alate u programiranju (pisanje koda, debugging, generisanje dokumentacije, idejno dizajniranje itd.)?
  2. Kako ispitanici doživljavaju korisnost i pouzdanost AI alata — da li im alati štede vreme i podižu kvalitet koda, ili uvode nesigurnost i dodatni rad?
  3. U kojoj meri ispitanici veruju AI predlozima i da li ih prihvataju bez dodatne provere?
  4. Koje prednosti (npr. ubrzanje razvoja, lakše učenje) i rizike (npr. pogrešne sugestije, zavisnost, privatnost) ispitanici prepoznaju?
  5. Da li i koliko ispitanici smatraju da AI alati menjaju način rada i koje promene očekuju u narednih 3–5 godina?

Predlog pitanja za anketu

TipPitanjeOpcije / Napomena
Zatvoreno Koliko često koristiš AI asistente za programiranje? Skala: Nikada / Povremeno / Često / Uvek
Zatvoreno (više opcija) Koje AI alate najčešće koristiš? Checkbox: ChatGPT, Copilot, Codeium, Bard, drugi (upiši)
Zatvoreno (multi) Za koje zadatke koristiš AI? Checkbox: Pisanje funkcija, Debugging, Objašnjenja, Dokumentacija, Učenje novih koncepata, Ideje za dizajn
Zatvoreno (Likert) Koliko ti AI alat pomaže u ubrzavanju programiranja? Skala 1–5 (1 = uopšte ne, 5 = značajno)
Zatvoreno (Likert) Koliko veruješ rezultatima koje AI generiše? Skala 1–5
Zatvoreno Da li obično proveravaš kod koji dobiješ od AI pre nego što ga koristiš? Da / Ne / Ponekad
Zatvoreno Da li si doživeo/la situaciju da AI generiše pogrešan ili nesiguran kod? Da / Ne — Ako da, kratak opis (otvoreno polje)
Otvoreno Koje su po tebi najveće prednosti korišćenja AI alata? Kratak tekst (maks 200–300 karaktera)
Otvoreno Koji su, po tvom mišljenju, najveći rizici ili nedostaci? Kratak tekst
Zatvoreno (Likert) Koliko misliš da će AI promeniti način programiranja u narednih 5 godina? Skala 1–5
Demografsko Godina studija / Profesionalno iskustvo 1. godina MSc / 2. godina MSc / junior dev / intern / drugo

2. Stavovi programera prema radu od kuće i hibridnim modelima
(Mijačić Dunja, Tošić Valentina, Tošić Milica, Dačković Lazar)
Termin odbrane: 19. januar 2026.

2. Stavovi programera prema radu od kuće i hibridnim modelima

Opis teme:
Ovaj seminarski rad istražuje kako savremeni programeri i studenti računarskih nauka doživljavaju različite modele rada: rad od kuće, rad iz kancelarije i hibridne forme. IT industrija je među prvima usvojila fleksibilne modele rada, ali stavovi zaposlenih nisu uniformni — razlikuju se u pogledu percepcije produktivnosti, zadovoljstva poslom, kvaliteta komunikacije i mogućnosti za profesionalni razvoj. U okviru rada očekuje se da studenti analiziraju razloge zbog kojih određeni modeli rada deluju privlačnije, kao i da istraže kako iskustvo, priroda posla ili lične preferencije utiču na izbor modela rada. Poseban fokus treba staviti na to kako ispitanici vide budućnost organizacije rada u IT sektoru, imajući u vidu dinamiku tržišta i sve učestalije promene u politikama kompanija.

Rad treba da kombinuje teorijski deo (analiza trendova i konteksta) sa praktičnim istraživanjem zasnovanim na anketi. Studenti treba da prikupe podatke koji će omogućiti donošenje konkretnih zaključaka o tome kako se menja percepcija rada na daljinu i hibridnog modela, te da identifikuju koji faktori utiču na zadovoljstvo i efikasnost programera u različitim radnim okruženjima.

Na koja pitanja rad treba da odgovori:

Predlog nekih pitanja za anketu:

Pitanje Tip pitanja Opcije / Napomene
Koji model rada trenutno praktikuje vaša kompanija ili organizacija? Višestruki izbor Remote / Onsite / Hibridni
Koji model rada lično preferirate? Višestruki izbor Remote / Onsite / Hibridni
Kako ocenjujete svoju produktivnost u modelu rada koji preferirate? Likert skala 1 (vrlo niska) – 5 (vrlo visoka)
Kako rad od kuće utiče na vašu koncentraciju i fokus? Višestruki izbor Pozitivno / Negativno / Neutralno
Kako rad iz kancelarije utiče na vašu motivaciju? Likert skala 1 (loše utiče) – 5 (odlično utiče)
Kako ocenjujete kvalitet timske komunikacije u remote okruženju? Likert skala 1 (vrlo slab) – 5 (vrlo dobar)
U kojoj meri vam rad od kuće olakšava balans privatnog i poslovnog života? Likert skala 1 (ne olakšava) – 5 (značajno olakšava)
Koliko vam nedostaje socijalna interakcija kada radite od kuće? Likert skala 1 (nimalo) – 5 (veoma mnogo)
Koje prednosti vidite u hibridnom modelu rada? Otvoreno pitanje Slobodan unos
Koje nedostatke vidite u hibridnom modelu rada? Otvoreno pitanje Slobodan unos
Koliko godina iskustva imate u IT oblasti? Numerički unos / kategorije Npr. 0–1, 1–3, 3–5, 5+ godina
Kako očekujete da će se modeli rada u IT industriji razvijati u narednih 5 godina? Otvoreno pitanje Slobodan unos

3. Preferencije programera prema programskim jezicima
(Mladjenovic Andjela, Maric Djordje, Cvijic Lazar, Stojanovic Mateja)
Termin odbrane: 19. januar 2026.

3. Preferencije programera prema programskim jezicima

Cilj seminarskog rada je ispitati koje programske jezike studenti i mladi programeri najradije koriste, kao i razloge koji utiču na njihove preferencije. Analiza treba da obuhvati kriterijume kao što su čitljivost, brzina razvoja, performanse, stabilnost, dostupnost biblioteka i kvalitet alata. Rad kombinuje kratak teorijski pregled najčešće korišćenih jezika i paradigmi sa empirijskim istraživanjem sprovedenim putem mini ankete.

Studenti treba da istraže u kojoj meri izbor jezika zavisi od ličnog ukusa, prethodnog iskustva, vrste projekta ili industrijskih trendova. Poseban deo rada može uključiti poređenje preferencija studenata u različitim godinama studija, kao i poređenje preferencija između različitih grupa (npr. backend vs. frontend razvoj).

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

  1. Koje programske jezike ispitanici najradije koriste i kojim redosledom ih rangiraju?
  2. Koji su najčešći razlozi za izbor određenog jezika (čitljivost, brzina razvoja, performanse, biblioteke, zajednica itd.)?
  3. Da li izbor jezika zavisi od tipa zadatka ili projekta?
  4. Kako prethodno iskustvo utiče na preferencije?
  5. Postoje li jasne razlike u preferencijama između studenata različitih godina studija ili različitih grupa programera?

Predlog pitanja za anketu

TipPitanjeOpcije / Napomena
Zatvoreno (više opcija) Koje programske jezike koristiš u svom radu? Checkbox: Python, Java, C#, C/C++, JavaScript/TypeScript, Go, Rust, Kotlin, drugi
Zatvoreno (rangiranje) Rangiraj tri omiljena programska jezika. Polja za unos 1–3 (najviše → najmanje)
Zatvoreno (Likert) Koliko ti je važna čitljivost koda pri izboru jezika? Skala 1–5
Zatvoreno (Likert) Koliko ti je važna brzina razvoja (productivity) pri izboru jezika? Skala 1–5
Zatvoreno (Likert) Koliko su performanse važne u tvojoj odluci? Skala 1–5
Zatvoreno (Likert) Koliko kvalitet ekosistema (biblioteke, framework-i, alati) utiče na tvoj izbor? Skala 1–5
Zatvoreno Da li za različite zadatke koristiš različite jezike? Da / Ne / Ponekad
Otvoreno Koje su po tebi najveće prednosti tvog omiljenog jezika? Kratak tekst (do 300 karaktera)
Otvoreno Koje nedostatke tvog omiljenog jezika smatraš najvažnijim? Kratak tekst
Demografsko Godina studija / Radno iskustvo 1. godina / 2. godina / ... / junior dev / intern / ostalo

4. Organizacija vremena i navike učenja među IT studentima
(Toholj David, Eremija Darija, Stanković Dušan, Matić Luka)
Termin odbrane: 19. januar 2026.

4. Organizacija vremena i navike učenja među IT studentima

Cilj seminarskog rada je ispitati kako IT studenti organizuju svoje vreme, planiraju učenje i realizuju obaveze tokom semestra. Rad treba da kombinuje teorijski kontekst (osnovni principi upravljanja vremenom, strategije učenja, najčešći alati) sa empirijskim uvidima dobijenim iz mini ankete među studentima.

Studenti treba da istraže koje metode planiranja koriste (dnevni/weekly planeri, digitalni alati, to-do liste), koliko vremena prosečno izdvajaju za učenje nedeljno, kako organizuju rad tokom ispitnog roka, kao i koje navike smatraju efikasnim. Poseban deo rada može obraditi razliku između planiranog i stvarno utrošenog vremena, kao i faktore koji utiču na produktivnost (prokrastinacija, distrakcije, motivacija).

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

  1. Na koji način studenti planiraju svoje vreme i obaveze tokom semestra?
  2. Koje alate koriste za organizaciju rada i koliko ih smatraju efikasnim?
  3. Koliko prosečno vremena nedeljno posvećuju učenju i projektima?
  4. Koji faktori najviše utiču na njihovu produktivnost i kontinuitet rada?
  5. Koje se strategije i navike pokazuju kao najefikasnije prema prikupljenim podacima?

Predlog pitanja za anketu

TipPitanjeOpcije / Napomena
Zatvoreno Da li koristiš neki sistem planiranja obaveza? Da / Ne / Ponekad
Zatvoreno (više opcija) Koje alate koristiš za planiranje? Checkbox: Google Calendar, Notion, Todoist, Trello, papirni planer, ništa od navedenog, drugo
Zatvoreno (Likert) Koliko ti planiranje pomaže u boljoj organizaciji učenja? Skala 1–5
Zatvoreno (interval) Koliko sati nedeljno prosečno posvećuješ učenju i projektima? 0–5, 5–10, 10–15, 15–20, 20+
Zatvoreno Da li imaš stabilnu rutinu učenja? Da / Ne / Delimično
Zatvoreno (Likert) Koliko ti distrakcije (telefon, društvene mreže…) smanjuju produktivnost? Skala 1–5
Otvoreno Koje strategije učenja su ti se pokazale najefikasnijim? Kratak tekst (do 300 karaktera)
Otvoreno Šta najviše utiče na tvoju prokrastinaciju? Kratak tekst
Demografsko Godina studija 1. godina / 2. godina / 3. godina / 4. godina / MSc

5. Popularnost i percepcija open-source doprinosa
(Jevtic Julijana, Jankovic Andrijana, Toroman Aleksa, Lazović Lazar)
Termin odbrane: 26. januar 2026.

5. Popularnost i percepcija open-source doprinosa

Cilj seminarskog rada je ispitati u kojoj meri su IT studenti uključeni u open-source projekte, kako doživljavaju doprinošenje zajednici i koji ih faktori motivišu ili odvraćaju od učešća. Rad treba da uključi teorijski pregled uloge open-source modela u savremenom softverskom ekosistemu, najčešćih tipova doprinosa i značaja zajedničkog razvoja.

Studenti treba da analiziraju koliko je prisutna kultura open-source doprinosa među mladim programerima, kakva su njihova iskustva, koje barijere prepoznaju (tehničke, motivacione, organizacione) i šta bi ih podstaklo na aktivnije učešće. Poseban akcenat može biti na razlici između onih koji su već doprineli nekom projektu i onih koji nisu.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

  1. Koliko su studenti uključeni u open-source projekte i u kojoj ulozi najčešće učestvuju (kod, dokumentacija, prijava bugova)?
  2. Koji su glavni motivi za doprinošenje open-source zajednici (učenje, vidljivost, portfolio, altruizam, zajednica)?
  3. Koje prepreke ih najčešće sprečavaju da doprinesu (nedostatak vremena, strah od kritike, nejasne instrukcije, tehnička složenost)?
  4. Kako studenti procenjuju uticaj učešća u open-source projektima na svoje znanje i zapošljivost?
  5. Šta bi ih podstaklo da u budućnosti više učestvuju u open-source projektima?

Predlog pitanja za anketu

TipPitanjeOpcije / Napomena
Zatvoreno Da li si ikada doprineo/la open-source projektu? Da / Ne
Zatvoreno (više opcija) Na koji način si doprinosio/la? Checkbox: Kod, Dokumentacija, Prijava bugova, Code review, Drugo
Zatvoreno (Likert) Koliko te motiviše želja za učenjem novih tehnologija? Skala 1–5
Zatvoreno (Likert) Koliko ti je portfolio/vizibilnost važan motiv za doprinos? Skala 1–5
Zatvoreno Šta te najviše odvraća od učešća u open-source projektima? Nedostatak vremena / Nesigurnost u znanje / Kompleksni projekti / Loša dokumentacija / Nešto drugo
Zatvoreno (Likert) Da li smatraš da bi te učešće u open-source projektima učinilo konkurentnijim na tržištu rada? Skala 1–5
Otvoreno Koji je tvoj najpozitivniji utisak (ili očekivanje) u vezi sa open-source zajednicom? Kratak tekst
Otvoreno Šta bi te najviše motivisalo da počneš ili nastaviš da doprinosiš? Kratak tekst
Demografsko Nivo iskustva Početnik / Srednji nivo / Napredni

6. Najkorisniji razvojni alati (IDE, editori, sistemi za verzionisanje)
(Đorđević Staša, Milošević Đurđa, Savić Lazar, Tomić Bogdan)
Termin odbrane: 26. januar 2026.

6. Najkorisniji razvojni alati (IDE, editori, sistemi za verzionisanje)

Cilj seminarskog rada je ispitati koje razvojne alate IT studenti najčešće koriste—uključujući integrisana razvojna okruženja (IDE), editore koda i sisteme za verzionisanje—kao i razloge zbog kojih se opredeljuju za određene alate. Rad treba da uključi kratak pregled najzastupljenijih alata (npr. VS Code, IntelliJ IDEA, PyCharm, Vim, Git), njihovih mogućnosti i tipičnih scenarija upotrebe.

Studenti treba da istraže koji faktori najviše utiču na izbor alata: brzina rada, dostupnost pluginova i ekstenzija, jednostavnost korišćenja, proširivost, navika, preporuke kolega ili zahtev kursa. Poseban deo rada može obraditi i nivo zadovoljstva korisnika, kao i razloge prelaska sa jednog alata na drugi.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

  1. Koje razvojne alate studenti najčešće koriste (IDE, editori i sistemi za verzionisanje)?
  2. Koji su faktori presudni pri izboru alata (brzina, pluginovi, navika, jednostavnost)?
  3. Da li studenti koriste različite alate za različite zadatke i koje?
  4. Koliko su studenti zadovoljni alatima koje koriste i šta bi želeli da poboljšaju?
  5. Šta motiviše korisnike da pređu na novi alat ili da se drže starog?

Predlog pitanja za anketu

TipPitanjeOpcije / Napomena
Zatvoreno (više opcija) Koje razvojne alate najčešće koristiš? Checkbox: VS Code, IntelliJ IDEA, PyCharm, Eclipse, Vim/Neovim, Sublime Text, Git, GitHub Desktop, drugi
Zatvoreno (rangiranje) Rangiraj tri omiljena alata koja koristiš najčešće. Polja za unos 1–3
Zatvoreno (Likert) Koliko ti je važna brzina i responsivnost alata? Skala 1–5
Zatvoreno (Likert) Koliko dostupnost pluginova i ekstenzija utiče na izbor alata? Skala 1–5
Zatvoreno (Likert) Koliko utiče navika (dugogodišnja upotreba) na to koji alat koristiš? Skala 1–5
Zatvoreno Da li koristiš različite alate za različite zadatke? Da / Ne / Ponekad
Otvoreno Zašto si izabrao/la svoj glavni razvojni alat? Kratak tekst (do 300 karaktera)
Otvoreno Koje nedostatke trenutnih alata smatraš najvažnijim? Kratak tekst
Demografsko Nivo iskustva Početnik / Srednji / Napredni

7. Navigacija kroz nove programske jezike: izazovi, barijere i strategije savladavanja
(Baranin Tamara, Đekić Luka, Ršumović Nemanja, Petar Magenhajm)
Termin odbrane: 26. januar 2026.

7. Navigacija kroz nove programske jezike: izazovi, barijere i strategije savladavanja

Opis teme

Ovaj seminarski rad istražuje sa kojim se izazovima studenti susreću prilikom učenja novih programskih jezika. Poseban fokus je na faktorima koji otežavaju prelazak sa jednog jezika na drugi — sintaksne razlike, promena paradigme, upoznavanje alata i razvojnih okruženja, biblioteka i ekosistema. Ideja je da se kroz mini anketu među studentima prikupi uvid u to šta najviše otežava proces učenja, koje strategije studenti koriste da bi prevazišli poteškoće i kako prethodno iskustvo utiče na brzinu adaptacije.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koji novi programski jezik ste poslednji put učili? Otvoreni odgovor Npr. Rust, Go, Kotlin, TypeScript...
Koliko vam je bilo zahtevno preći na taj jezik? Likert skala 1–5 (1 = veoma lako, 5 = veoma teško)
Šta vam je predstavljalo najveći izazov? Višestruki izbor Sintaksa; Promena paradigme; Alati/IDE; Biblioteke; Nedostatak tutorijala; Drugo
Koliko je vaše prethodno iskustvo pomoglo prilagođavanju? Likert skala 1–5
Koje strategije ste koristili prilikom učenja? Višestruki izbor Online kursevi; Dokumentacija; Male vežbe; Projekti; Pair programming
Šta vam najviše pomaže da se brže prilagodite novom jeziku? Otvoreni odgovor Kratke rečenice, slobodan tekst

8. Izazovi pri timskom radu u IT projektima
(Dobrosavljevic Nenad, Kostovski Marko, Vladimir Mandić, Komazec Jelena)
Termin odbrane: 26. januar 2026.

8. Izazovi pri timskom radu u IT projektima

Opis teme

Tema se bavi identifikovanjem najčešćih izazova sa kojima se studenti susreću tokom timskog rada na IT projektima. Poseban fokus je na komunikaciji među članovima tima, podeli zadataka, upravljanju rokovima, tehničkim nesporazumima i razlikama u nivou predznanja. Cilj je istražiti kako studenti doživljavaju timski rad, koje probleme najčešće uočavaju i koje strategije smatraju najefikasnijim za uspešnu saradnju i postizanje kvalitetnog rezultata.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koliko često učestvuješ u timskim IT projektima? Zatvoreno Retko / Povremeno / Često / Uvek
Koji aspekt timskog rada ti najčešće predstavlja izazov? Više opcija Komunikacija; Podela posla; Rokovi; Različiti nivoi znanja; Tehničke nesuglasice
Kako ocenjuješ kvalitet komunikacije u timovima u kojima si radio/la? Likert skala 1–5
Da li smatraš da je podela zadataka obično fer i jasna? Jedan izbor Da; Ne; Delimično
Koliko su rokovi bili izvor pritiska ili stresa? Likert skala 1–5
Koje strategije smatraš najefikasnijim za poboljšanje timskog rada? Više opcija Redovni sastanci; Jasna podela zadataka; Upotreba projektnih alata; Bolja dokumentacija; Mentorstvo
Da li si imao/la iskustvo ozbiljnog konflikta u timu? Da/Ne + otvoreno Ako „Da“, kratko opiši prirodu konflikta
Godina studija / Iskustvo u timskom radu Demografsko Kratke kategorije (npr. 1–4. godina, MSc, 0–2 godine iskustva, itd.)

9. Stilovi učenja u tehničkim disciplinama: šta najbolje pomaže programeru?
(Andrić Boško, Petronijević Kristijan)
Termin odbrane: 26. januar 2026.

9. Stilovi učenja u tehničkim disciplinama: šta najbolje pomaže programeru?

Opis teme

Cilj seminarskog rada je ispitati koje stilove učenja (vizuelni, auditivni, praktični...) studenti tehničkih disciplina preferiraju i koliko ti stilovi zaista pomažu pri savladavanju programiranja i srodnih veština. Rad kombinuje kratak teorijski pregled modela stilova učenja sa empirijskim istraživanjem zasnovanim na mini anketi među studentima računarstva.

Studenti treba da istraže koje vrste obrazovnih resursa (video tutorijali, interaktivne vežbe, udžbenici, dokumentacija, par-programming) studenti koriste najčešće, kako kombinuju različite stilove učenja i koje metode smatraju najefikasnijim za različite tipove zadataka (npr. učenje sintakse, razumevanje koncepata, rešavanje zadataka, debugovanje). Poseban akcenat može biti na razlikama među godinama studija i na tome kako preferencije utiču na brzinu i kvalitet učenja.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koji stil učenja ti najviše odgovara? Višestruki izbor (single) Vizuelni (video, dijagrami); Auditivni (predavanja, podcast); Praktični/kinestetički (vežbe, projekti); Čitanje/pisanje (udžbenici, članci)
Koje izvore najčešće koristiš za učenje programiranja? Checkbox (multiple) Video tutorijali; Online interaktivni kursevi; Dokumentacija; Udžbenici/članci; Praktikum / projekti; Mentoring / pair-programming
Koliko ti praktične vežbe (pisanje koda, mini-projekti) pomažu u učenju? Likert skala 1–5 (1 = uopšte ne pomažu, 5 = značajno pomažu)
Koliko ti pomažu video materijali (tutoriali, screencast) za razumevanje novih koncepata? Likert skala 1–5
Za šta najčešće koristiš čitanje dokumentacije/udžbenika? Višestruki izbor Upoznavanje sa API-jem; Teorijsko objašnjenje; Rešavanje konkretnih problema; Više ne koristim
Da li kombinuješ više stilova učenja kada učiš novu temu? Višestruki izbor (single) Uvek; Ponekad; Retko; Nikad
Koji stil učenja ti je najefikasniji za učenje sintakse novog jezika? Višestruki izbor (single) Praktični (pisanje koda); Čitanje dokumentacije; Video tutorijali; Drugo
Koji stil učenja ti je najefikasniji za razumevanje algoritama i koncepata? Višestruki izbor (single) Vizuelni (dijagrami); Čitanje/teorija; Praktikum / primeri; Diskusija / predavanje
Koliko vremena nedeljno posvećuješ aktivnom učenju (gledanje tutorijala + vežbe + čitanje)? Numerički interval 0–3h, 3–6h, 6–10h, 10–15h, 15h+
Koji je najveći problem koji imaš pri učenju tehničkih tema? Otvoreno Kratak tekst
Godina studija / nivo iskustva Demografsko 1. godina / 2. godina / 3. godina / 4. godina / MSc / junior dev / intern

10. Bezbednosne navike i percepcija privatnosti među studentima IT-a
(Lazarević Nikola, Aksović David, Marko Irina, Vučković Ivana)
Termin odbrane: 2. februar 2026.

10. Bezbednosne navike i percepcija privatnosti među studentima IT-a

Opis teme

Ovaj seminarski rad istražuje koliko su studenti tehničkih i IT smerova svesni rizika u oblasti digitalne bezbednosti i privatnosti, kao i koje konkretne prakse koriste da zaštite svoje naloge, uređaje i podatke. Rad treba da obuhvati kratak teorijski pregled osnovnih bezbednosnih principa (jake lozinke, 2FA, upravljanje identitetima, zaštita komunikacija, šifrovanje, bezbedno čuvanje podataka), nakon čega sledi empirijski deo zasnovan na mini anketi.

Fokus istraživanja je na realnom ponašanju studenata u odnosu na preporučene bezbednosne prakse: koliko često koriste 2FA, da li imaju naviku da ažuriraju sistem i softver, da li koriste password managere, VPN, privatni mod browsera, kao i koliko razumeju posledice kompromitacije podataka. Cilj rada je da utvrdi nivo informisanosti, prisutne zablude i potencijalne rizike u studentskoj populaciji.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Da li koristiš dvofaktorsku autentikaciju (2FA) na svojim nalozima? Zatvoreno Da / Ne / Samo na nekim nalozima
Da li koristiš password manager? Zatvoreno Da / Ne / Planiram da počnem
Koliko često menjaš lozinke na važnim nalozima? Zatvoreno Nikada / Retko / Povremeno / Redovno
Kako najčešće kreiraš lozinke? Višestruki izbor Smislim ih sam; Koristim generator; Mala varijacija iste lozinke; Password manager
Da li koristiš VPN i u kojim situacijama? Višestruki izbor Ne koristim; Koristim samo na javnim Wi-Fi mrežama; Koristim stalno; Koristim povremeno
Koliko dobro razumeš rizike vezane za krađu lozinki i naloga? Likert skala 1–5 (1 = veoma slabo, 5 = veoma dobro)
Koliko često ažuriraš operativni sistem i softver? Zatvoreno Odmah kada je dostupno; Periodično; Retko; Nikada
Da li ti je ikada kompromitovan nalog? Zatvoreno + otvoreno Da (opcionalno: kratak opis) / Ne / Nisam siguran
Šta smatraš najvećim bezbednosnim rizikom za studente? Otvoreno Kratak tekst
Godina studija / nivo iskustva Demografsko Osnovne studije / MSc / Junior dev / Ostalo

11. Tehnički intervjui
(Jovanovic Anja, Ivanovic Jelena, Velickovic Ana, Rancic Luna)
Termin odbrane: 2. februar 2026.

11. Tehnički intervjui

Opis teme

Ova tema se bavi istraživanjem kako studenti doživljavaju tehničke intervjue u IT industriji, koje formate smatraju najpravednijima i najrealističnijima, kao i koji deo procesa im predstavlja najveći izazov. Poseban fokus je na poređenju različitih tipova intervjua (live coding, domaći zadatak, razgovor o projektima, algoritamski zadaci, sistemski dizajn, teorijska pitanja) i razumevanju toga koji od njih studenti smatraju najefikasnijim pokazateljem znanja i veština. Istraživanje ispituje i nivo stresa, pripremne navike, očekivanja od poslodavaca i percepciju transparentnosti i pravednosti intervjua.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Da li si već prolazio/la kroz neki oblik tehničkog intervjua? Zatvoreno Da / Ne
Koji format tehničkog intervjua ti najviše odgovara? Jedan izbor Live coding; Domaći zadatak; Razgovor o projektima; Algoritamski zadaci; Teorijska pitanja
Koji format smatraš najtežim? Jedan izbor Iste opcije kao iznad
Šta ti je najveći izazov tokom tehničkog intervjua? Više opcija Algoritmi; Rad pod pritiskom; Live coding; Komunikacija; Nedovoljno jasno definisan zadatak
Koliko često vežbaš za tehničke intervjue? Zatvoreno Retko / Povremeno / Često / Redovno
Koliko smatraš tehničke intervjue pravednim? Likert skala 1–5 (1 = potpuno nepravedni, 5 = potpuno pravedni)
Koliko su po tvom mišljenju tehnički intervjui reprezentativni za stvarni posao? Likert skala 1–5
Koja očekivanja imaš od poslodavaca tokom procesa selekcije? Otvoreno Kratak tekst (jasni koraci, povratna informacija, realistični zadaci…)
Godina studija / Iskustvo sa intervjuima Demografsko Kategorije po potrebi

12. Realna upotrebljivost univerzitetskih predmeta u praksi
(Stojadinovic Bogdan, Jovanovic Andjela, Milovanovic Zeljko, Paunovic Marko)
Termin odbrane: 2. februar 2026.

12. Realna upotrebljivost univerzitetskih predmeta u praksi

Opis teme

Tema se bavi time kako studenti doživljavaju praktičnu vrednost univerzitetskih predmeta u kontekstu budućeg zaposlenja u IT industriji. Fokus je na tome koji predmeti se percipiraju kao najkorisniji, iz kog razloga, u kojoj meri doprinose profesionalnim veštinama i da li postoje predmeti za koje studenti smatraju da nisu dovoljno primenljivi u realnom radu. Posebno je interesantno porediti razlike u percepciji između različitih godina studija ili različitih smerova.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koje predmete smatraš najkorisnijim za posao u IT industriji? Otvoreno / Višestruki izbor Mogućnost navođenja više konkretnih predmeta
Koje veštine si stekao/la kroz te predmete? Otvoreno Algoritmi; OOP; baze podataka; rad sa alatima; soft skills...
Koliko su ti univerzitetski predmeti pomogli da razumeš praktične probleme u IT industriji? Likert skala 1–5
Da li postoje predmeti koje smatraš nedovoljno primenljivim u praksi? Da/Ne + otvoreno Ako "Da", objasniti
Šta najviše doprinosi tome da predmet bude koristan? Višestruki izbor Kvalitet predavanja; praktične vežbe; projekti; povezanost sa realnim tehnologijama; pristupačan nastavnik
Koliko se univerzitetski kursevi poklapaju sa znanjem koje se traži na praksi/poslu? Likert skala 1–5
Koliko se oslanjaš na dodatne izvore učenja (YouTube, kursevi, bootcamp)? Likert skala 1–5
Nivo studija Demografsko 1–4. godina / MSc

13. Percepcija etičkih dilema u primeni AI sistema
(Koprivica Marko, Malkov Aleksa, Bodo Milan, Lazarevic Marko)
Termin odbrane: 2. februar 2026.

13. Percepcija etičkih dilema u primeni AI sistema

Opis teme

Ova tema istražuje kako studenti računarstva razumeju i doživljavaju etičke izazove vezane za razvoj i primenu veštačke inteligencije. Fokus je na pitanjima odgovornosti pri donošenju odluka, prepoznavanju i sprečavanju pristrasnosti, potrebi za transparentnošću modela, kao i ulozi regulative u kontroli i nadzoru AI sistema. Cilj je razumeti koliko su studenti upoznati sa ovim dilemama, da li im pridaju značaj, te kako vide balans između inovacije i etičkih ograničenja.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koliko dobro poznaješ etičke izazove u primeni AI sistema? Likert skala 1–5
Ko bi trebalo da snosi odgovornost ako AI sistem načini grešku? Jedan izbor Programeri; kompanija; korisnik; regulatorno telo; zavisi od konteksta
U kojoj meri te brine mogućnost pristrasnosti u AI modelima? Likert skala 1–5
Koliko smatraš važnom transparentnost AI sistema (npr. objašnjavanje odluka)? Likert skala 1–5
Da li misliš da je potrebna stroža regulacija AI tehnologija? Jedan izbor Da; Ne; Nisam siguran/na
Šta smatraš najvećim etičkim rizikom AI tehnologija? Otvoreno Učešće studenta u slobodnoj formi
Da li imaš iskustva u radu sa AI alatima ili modelima? Da/Ne + opciono otvoreno Ako "Da", opisati kratko
Nivo studija i iskustvo u programiranju Demografsko Kategorije godina studija i nivo poznavanja AI tehnika

14. Navike i prakse testiranja među studentima–programerima

14. Navike i prakse testiranja među studentima–programerima

Opis teme

Ovaj seminarski rad analizira kako studenti-programeri pristupaju procesu testiranja koda i u kojoj meri koriste različite oblike testova (jedinični testovi, integracioni testovi, ručno testiranje, automatske provere). Cilj rada je da ispitivanjem stvarnih navika, nivoa razumevanja i percepcije važnosti testiranja pruži uvid u to koliko je testiranje zastupljeno u studentskoj praksi, koji su najčešći motivi za pisanje testova, a koja su najveća ograničenja i prepreke. Empirijski deo uključuje mini anketu sprovedenu među studentima.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koliko često pišeš testove za svoj kod? Zatvoreno Nikada / Retko / Ponekad / Često / Uvek
Koji tip testiranja najčešće koristiš? Višestruki izbor Jedinični testovi; Integracioni testovi; Manualno testiranje; Automatske provere; Drugo
Šta te najviše motiviše da pišeš testove? Višestruki izbor Ocene; Sigurnost u ispravnost koda; Navika; Zahtev projekta; Preporuka asistenta; Drugo
Šta ti najviše otežava pisanje testova? Višestruki izbor Nedostatak vremena; Nedovoljno znanja; Težak setup alata; Dosadno mi je; Ne vidim korist
Koliko dobro razumeš koncept jediničnih testova? Likert skala 1–5 (1 = veoma slabo, 5 = veoma dobro)
Koliko testiranje utiče na tvoje poverenje u kod koji pišeš? Likert skala 1–5
Ako ne pišeš testove redovno, zašto? Otvoreno Kratak tekst
Koji alat ili okvir najčešće koristiš za testiranje? Otvoreno Npr. JUnit, PyTest, Jest, NUnit, itd.

15. Motivacija za bavljenje naukom u oblasti računarstva

15. Motivacija za bavljenje naukom u oblasti računarstva

Opis teme

Cilj seminarskog rada je ispitati šta studentima računarstva deluje privlačno, a šta odbojno u kontekstu naučnog i istraživačkog rada. Rad treba da obuhvati motivacione faktore za bavljenje naukom, uključujući intelektualni izazov, kreativnost, doprinos naučnoj zajednici, rad na naprednim tehnologijama, kao i prepreke poput nesigurnosti finansiranja, pritiska za objavljivanje radova ili nejasne perspektive akademske karijere. Poseban fokus može biti i na poređenju percepcije rada u industriji i akademiji.

Na koja pitanja seminarski rad treba da odgovori

Predlog nekih pitanja za anketu

Pitanje Tip Opcije / Napomene
Koliko te motiviše intelektualni izazov u istraživačkom radu? Likert skala 1–5 (1 = uopšte ne motiviše, 5 = veoma motiviše)
Koliko ti je privlačno objavljivanje naučnih radova? Likert skala 1–5
Koji faktori te najviše odbijaju u istraživačkom radu? Višestruki izbor Finansijska nesigurnost; Pritisak za objavljivanje; Spor napredak; Nedostatak praktične primene; Nejasna karijerna perspektiva
Koliko si zainteresovan/a za učestvovanje u istraživačkim projektima? Likert skala 1–5
Kako procenjuješ razlike između akademske i industrijske karijere? Višestruki izbor Akademska je izazovnija; Industrijska je praktičnija; Akademska nudi više slobode; Industrijska nudi više sigurnosti; Ne znam
Koji tip karijere ti je najprivlačniji? Višestruki izbor Akademska; Industrijska; Kombinovana (industrija + nauka)
Koji je tvoj glavni motiv da se baviš naukom? Otvoreno Kratak tekst
Godina studija / nivo iskustva Demografsko Osnovne studije / MSc / Junior dev / Intern